تاریخچه
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید میشد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد.
شرکت سایپا با ایجاد زنجیرهای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک) ، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و ۱۳۱ و ۱۱۱ و ۱۴۱ و وانت پراید در ایران عرضه کرد.
در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا باهدف ارتقا سطح کیفی محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود وتولید بر اساس پلتفرم X۱۰۰ راآغاز کرد ومحصولات خود را با نام های جدید: سایپا ۱۱۱، سایپا۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید میکند.
انواع پراید
پراید یکی از پرتیراژترین و محبوبترین خودروهای بازار است و خریدش به نسبت سایر خودروهای کمی آسانتر است امروز سایپا میتواند ادعا کند ۲۰ مدل از این خودروی محبوب را به فروش میرساند اما آیا انتخاب یک مدل از بین این همه تیپ کار آسانی است؟ از پراید ۴ مدل اصلی در بازار داریم که با نامهای ۱۴۱، ۱۳۱، ۱۳۲و ۱۱۱ عرضه میشوند. حال همین چهار مدل را در پنج تیپ ex، sx، sl، lxو st ضرب کنید میبیند که ۲۰ تیپ پراید جلوی شما خط خواهند کشید به اینکه چرا وضعیت تولید مقایسه مدلهای مختلف تولید این خودرو بدین شکل است کاری نداریم چرا که در غیر این صورت مرسدس بنز هم میتواند ادعا کند سالانه ۵۰۰ مدل جدید را عرضه میکند نکته اصلی در این بین انتخاب درست و عقلانی از بین این همه پراید است تا با داشتن اطلاعاتی هر چند کم بتوان بهترین نوع خرید را داشت این بار تمامی پرایدهای موجود در بازار را در تمامی تیپها مقایسه کردهایم تا دور نمای بهتری نسبت به داشتهها و نداشتههای هر مدل داشته باشید.
*سایپا ۱۴۱
سایپا۱۴۱ قدمت بیشتری نسبت به مدلهای جدید مثل ۱۱۱و۱۳۱دارد این خودروی کوچک زمانی که ما تنها با مدلهای نسیم و صبا آشنا بودیم پایش به خیابانها باز شد و با توجه به تغییراتی که در طراحی ظاهری و هم چنین تریم داخلی آن صورت گرفته بود مورد توجه بسیاری از خریداران قرار گرفت در واقع فرم جدید کاپوت و جلو پنجره تا حدی نمای جلویی را عوض کرد اما تغییرات کلی آن به بخش عقب بر میگردد جایی که صندوق بار ارتفاع گرفته و فرم چراغها هم کاملا عوض شده است در نهایت سایپا ۱۴۱ تکلیفش با خودش مشخص نشد که بالاخره یک محصول هاچبک است یا لیفت بک! طراحی داخلی هم خوشبختانه با کنسول و داشبورد جدید کمی از یک نواختی درآمد و خیلیها حتی به خاطر تنوع فضای داخلی هم که شده بود به سراغ این خودرو رفتند سایپا ۱۴۱ به طور کلی در پنج مدل ex، sx، sl، lxو st عرضه میشود که همگی از لحاظ فنی در یک سطح هستند. موتوری ۱، ۳ لیتری با قدرت ۶۳ اسب بخار برایشان تولید نیرو میکند که از طریق گیربکسی ۵ دنده به چرخهای جلو منتقل میشود مصرف سوختشان هم با باک ۳۷ لیتری چیزی در حدود ۹، ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی شهری است حال برمیگردیم به مدلهای عرضه شده از این خودرو و تفاوتهای کلیشان؛ مدل exفولترین بدنه آن هاست که تمامی آبشنهای ممکن را دارد امکاناتی چون بنده تقویت شده، داشبرد جدید، صندلی جدید، رودریهای جدید، کنسول جدید، کولر، فرمان هیدرولیک، abs، ایربگ راننده، شیشه بالابر برقی جلو، قفل مرکزی، رادیو cdبا usp، چراغ مه شکن عقب، رینگ آلومینیومی، کمربند ایمنی قابل تنظیم، سیستم ضد سرقت، سپر رنگی، در باز کن صندوق عقب، آیینههای جانبی تاشو و تنظیم ارتفاع چراغها. مدلsxهم تمامی این امکانات را دارد البته به جز ایربگ و از لحاظ ایمنی تنها باید به ترمزهای abs اکتفا کرد. مدل sl هم کمی فیتله را پایینتر کشیده و از بین تمامی این مزایا ایربگ و فرمان هیدرولیک را فاکتور گرفته است اما نکته اصلی در مورد مدل lx است که براساس جدول ارائه شده توسط سایپا هیچ فرقی با مدل sx ندارد و احتمالا تنها در نام با یکدیگر تفاوت دارند اما میرسیم به فقیرترین مدل این سری با نام st که از بین تمامی تجهیزات دور فرمان هیدرولیک، ترمزهای abs و ایربگ را خط کشیده است نکاتی که وجود داشت هم در خودروهای امروزی ضروری به نظر میرسد.
*سایپا۱۳۲
سایپا ۱۳۲برخلاف مدل ۱۳۱همسو با مدل هاچبکش زیر تیغ جراحی طراحان سایپا رفت و با تغییرات ظاهری و داخلی محصول جدیدتری محسوب میشود جدا از فضای داخلی به روز شدن آن نمای بیرون آن در بخش جلو و عقب تغییرات زیادی را به خود دید تغییراتی که به جرات میتوان گفت بیشتر موجب زشتتر شدن این پراید شده است تا ارتقای بعد ظاهری آن! جایی که سپرهای کوچک با طراحی عجیب در کنار چراغهای جدید که هم خوانی با بنده ندارند کاملا توی ذوق میزنند با این حال خیلیها به خاطر فرم تازهتر آن سایپا ۱۳۲را به ۱۳۱ترجیح میدهند این خودروی سدان هم از همان بخش فنی سایر پرایدها استفاده میکند و تنها تفاوت عمده آن را میتوان در بخش مصرف سوخت دانست جایی که به نسبت ۱۳۱پر اشتهاتر نشان داده و در تردد شهری عدد ۹، ۵ لیتر در ۱۰۰کیلومتر را ثبت کرده است اینجا هم با همان پنج تیپ معروف ex، sx، sl، lxو st روبه رو هستیم که طبق انتظار مدل ex فولترین و مدل st کم آپشنترین ۱۳۲آن هاست در مورد داشتهها و نداشتههای این پنج تیپ هم باید گفت دقیقا با همان شرایطی روبه رو هستیم که در مورد مدل ۱۳۱ گفته شده و بیشتر مانورها حول محور داشتن یا نداشتن ایربگ، فرمان هیدرولیک و ترمزهای abs میچرخد در واقع خریداران در انتخاب بین دو مدل ۱۳۱و ۱۳۲ تنها فاکتور طراحی ظاهری را در نظر خواهند گرفت هر چند که مدل۱۳۲به خاطر شمایل جدیدترش گرانتر به فروش میرسد.
*سایپا ۱۱۱
زیبای کوچک لقبی که خودرو ساز وطنی برای محصول هاچبک و پر فروشش در نظر گرفته است این خودرو ورژن مدرن شده (بخوانید ایرانیزه شده) پراید هاچبک محبوب خودمان است که تا مدتها به عنوان جوان پسندترین محصول داخلی شناخته میشد در این هاچبک جدید هم طراحی داخلی و بیرونی جدیدی را میبینیم که البته تریم داخلی همانی است که از مدتها قبل برای مدل ۱۴۱ در نظر گرفته شده اما در شمایل بیرونی با نوعی بلاتکلیفی روبه رو هستیم خودرو در نمای جلو و عقب فرمی انحنا دار و مدرن دارد ولی در نمای بغل از همان طراحی کلاسیک و خشک قدیمی بهره میبرد حال اگر از ضعفهای طراحی در بخشهای جدید هم فاکتور بگیریم این نبود هماهنگی برای خودرویی که لقب جوان پسند را به دوش میکشد کمی توی ذوق میزند این زیبایی کوچک هم مانند برادر بزرگترش در پنج تیپ ex، sx، sl، lxو st عرضه میشود که همگی از موتوری ۱، ۳ لیتری با قدرت ۶۳ اسب بخار و گیربکسی پنج دنده دستی بهره میبرد اشتهایش هم کمی کمتر شده و حدود ۹، ۵ لیتر در تردد شهری است البته با همان باک ۳۷لیتری. اینجا هم مدل ex فولترین تیپ سایپا ۱۱۱ محسوب میشود که تمامی امکانات گفته شده در مورد تیپ ex سایپا ۱۴۱ را دارد به اضافه چند مورد جدید ویژگیهای چون گرم کن شیشه عقب برف پاکنعقب و سپر و زه هم رنگ بنده مواردی است که به صورت ویژه برای نمونه هاچبک پراید در نظر گرفتهاند در مورد تیپ sx هم باید گفت که به تمامی امکانات گفته شده مجهز است به غیر از ایربگ راننده همین ایربگ را به همراه فرمان هیدرولیک در تیپ sx پیدا نخواهید کرد و تیپ lx هم دور ایربگ و ترمزهای abs را خط کشیده است. تیپ st هم طبق روال معمول سادهترین این سری شناخته میشود و از بین تمامی این تجهیزات از فرمان هیدرولیک ترمز absو ایربگ بیبهره خواهد بود.
*سایپا ۱۳۱
این خودرو در واقع همان پراید صباست البته با کمی رنگ و لعاب بهتر داخل کابین آن مثل سایر پرایدهای x۱۰۰ به روز شده و از لحاظ ظاهری هم چند تغییر کوچک را به خود دیده است تغییراتی که آن چنان فراگیر نبوده و تنها به کریستالی شدن چراغهای عقب و جلو و فرم جلوی پنجره محدود شده است این خودرو هم از همان موتور ۱، ۳ لیتری ۶۳ اسب بخار به همراه گیربکس پنج دنده دستی استفاده میکند که تنها تغییر فنی آن به نسبت به دو مدل قبلی کمتر شدن مصرف سوختش آن هم با عدد ۸، ۸لیتر برای رانندگی شهری است سایپا ۱۳۱ هم طبق روال معمول در همان پنج تیپ ex، sx، sl، lxو st به دست مشتری میرسد و طبق انتظار مدل ex کاملترین آنهاست مدلی که تجهیزاتی چون کولر، فرمان هیدرولیک، abs، ایربگ راننده، بدنه تقویت شده، شیشه بالابر برقی جلو، قفل مرکزی، رادیو سی دی بدون پورت usb چراغ مه شکن عقب، رینگ آلومینیومی، داشبرد جدید، کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم، سیستم ضد سرقت، رودریهای جدید، صندلی جدید بدون تنظیم ارتفاع، کنسول جدید، سیستم بهبود توزیع هوا و تنظیم زاویه نور جلو مجهز شده است از بین تمامی این امکانات تیپ sx از ایربگ، تیپ sl از فرمان هیدرولیک و ایربگ، تیپ lx از ترمز abs و ایربگ و در نهایت تیپ st با عنوان فقیرترین آنها از فرمان هیدرولیک و ایربگ و abs محروم است.
مشخصات فنی