این روزها شاهد جولان خودرو های چینی در بازار خودرو کشورمان هستیم ، این فراوانی عرضه و تنوع به حدی شتابنده است که هر روز در بیلبورد های تبلیغاتی شاهد تبلیغ یک برند جدید هستیم . در این بخش میخواهیم نگاهی به یکی از این محصولات نو پا با نام جک j5 داشته باشیم ، با نقد و بررسی جک j5 همراه ما باشید.
جعبه دنده های خودکار در خودروهای چینی یکی از ایراداتی بود که معمولا دربیشتر آنها به چشم میخورد و اکثر مشتریان توقع داشتند که در محدوده پرداخت ۵۰ میلیونی از یک خودروی اتوماتیک سواری بگیرند. ایرادی که به تازگی با ورود چندین نسخه از خودروهای چینی از جمله J5 اتوماتیک مرتفع شده است. با نقد و بررسی جک j5 با ما همراه باشید ، جک J5 اتوماتیک از پیشرانه چهارسیلندر ۱۸۰۰ سی سی به قدرت ۱۴۱ اسب بخار سود میبرد که قدرت مناسبی برای این خودروی ۱۳۵۵کیلوگرمی در طی کردن مسافت های درون شهری و شتابگیری های ناگهانی است.
در حالت تخت گاز گیربکس تا محدوده شش هزار دور در دقیقه مقاومت کرده، سپس دنده را به دو تعویض میکند و تا هنگامی هم که پدال گاز فشرده شود این روند ادامه می یابد، جالب اینکه محدوده قرمز دور موتور همانند خودروهای اسپرت از هفت هزار دور آغاز می گردد و تعویض دنده در دور شش هزار می تواند نکته قابل توجهی برای این گیربکس به حساب بیاید.
در این بین شتابگیری خودرو راضیکننده نشان می دهد و این بیشتر به این دلیل است که این مدل حدودا ۳۰ اسب بخار از نسخه گیربکس دستی آن با موتور ۱.۵ لیتری ۱۱۱ اسبی قدرتمندتر است. در حالت شتابگیری نرمال دنده ها در محدوده ۲۸۰۰ به آرامی تعویض می گردند و چنانچه در سرازیری حرکت نمایید، گیربکس یک دنده سنگین تر می شود. در حقیقت در این محصولات با توجه به رده ای که در آن قرار دارند، گزینه هایی تحت عنوان نرمال و اسپرت وجود ندارد و بیشتر نحوه فشردن پدال گاز و شیب مسیر است که نوع تعویض دنده را برای راننده مشخص میکند.
با این حال باید گفت گیربکس کاملا با فشردن پدال گاز و عکس العمل های موتور هماهنگ نشان میدهد و این یکی از ویژگی های مثبت این خودرو محسوب میشود. یکی از ایراداتی که معمولا درمحصولات ارزان قیمت به گیربکس های خودکار وارد می شود، تعلل در تعویض دنده ها به یک شماره پایین تر یا همان دنده معکوس می باشد که در ۲۰۶های اتوماتیک به وضوح قابل مشاهده است، این نقیصه تاحدودی در این خودرو نیز مشاهده می شود اما شدت آن به مراتب کمتر است به نحوی که اگر یک راننده میانسال پشت فرمان قرار گیرد شاید خیلی هم متوجه این تعلل زمانی نگردد و تنها مورد توجه جوانانی قرار بگیرد که به دنبال هیجان هستند.
ضمن اینکه کلاس و قیمت خودرو نشان میدهد که بازار هدف هم بیشتر خانواده ها هستند تا جوانان. فرمان، شاسی و فنربندی (جلو ، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناغی دوبل مستقل ) در سرعت های محدوده ۱۰۰کیلومتر در ساعت کاملا راضیکننده عمل میکنند. از نکات قابل توجه در داخل کابین کیفیت خوب متریال آن است که متشکل از چرم مصنوعی و پلاستیک با کیفیت بوده و البته ترکیب متریال شبه فیبرکربنی روی جلو داشبورد و رودری ها نیز چشمگیر است. در مجموع میتوان کیفیت سواری این خودرو را با کمی ارفاق با هیوندای آوانته مقایسه کرد.
یکی از نقاط ضعفی که قبال دربررسی مدل گیربکس دستی از آن نام برده بودیم عدم وجود کنترل های روی فرمان بود که در این مدل این نقیصه درخصوص سیستم صوتی برطرف شده است. جزئیات دیگری همانند چراغ های خودکار، وجود تنظیم نور پشت آمپر، نشانگر فشار باد تایرها، چراغ رودری ها، ورودی USB، تهویه خودکار، وجود چهار بلندگو روی درها، تعبیه فضاهای خالی مناسب جهت قراردادن اشیاء گوناگون و وجود قفل صندلی کودک در ردیف عقب سبب می گردد کابین خودرو رضایت شما را جلب نماید در این بین قیمت مناسب ۵۸ میلیون تومانی خودرو نیز عامل دیگری در جلب رضایت مشتریان است.
در این رده دو خودروی ارزان قیمت دیگر با گیربکس اتومات وجود دارد : یکی تندر۹۰ اتوماتیک که جدیدا کاهش قیمت شدیدی داشته با قیمتی حدود ۴۷ میلیون تومان که قبلا به تشریح مشخصات فنی آن پرداخته ایم و دیگری جیلی امگرند ۷ که در حراج جدید جیلران موتور با قیمت ۷۲ میلیون تومانی که رقیب اصلی جک J5 در بازار داخلی محسوب میگردد.
مشخصات و امکانات رفاهی جک j5 :
حجم موتور (سی سی) | ۱۴۹۹ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۱۱ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۴۶ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانه ای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلی متر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلی متر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلی متر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلی متر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۱۵ |
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده
- کمربند ایمنی سرنشینان عقب
- کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع
- سیستم ضد سرقت
- قفل ایمنی کودک
- ترمز ABS و EBD
- فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
- سیستم تهویه مطبوع خودکار
- گرمکن شیشه عقب
- سنسور دنده عقب
- رینگ اسپورت آلومینیومی
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- چراغ خطر لادری (چهار درب)
- چراغ جلو و عقب هالوژن
- شیششه بالابر جلو و عقب برقی
- آینه جانبی برقی
- صندلی و روکش فرمان چرمی
- سیستم رادیو پخش MP3/CD/USB با ۴ باند
- تنظیم نور صفحه کیلومتر
- صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۴ جهت
- آنتن شیشه ای
- آینه جانبی دارای گرمکن
- تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو
منبع: نشریه سرعت